Tijdlijn%20Bouwvervoer@0.5x

1920

Ons familiebedrijf bestaat sinds 1920. De families Ruijsch en Bruger vervoeren al 4 generaties lang. De een vanuit Wageningen met zand, grind en dakpannen en de ander vanuit Rheden met een steenkool handel.

1. Zand en grind vanuit de Wageningse haven
2. Stortskar met paard
3. Sleeper waar een oplegger achter kon
4. Personeel voor een van de eerste benzine auto's
5. Oma Ruijsch met zoon Wim
6. Laden gebeurt natuurlijk nog met de hand 

1940

In 1940 wordt de werkplaats aan de afweg in gebruikt genomen. In de oorlog worden de auto’s in beslag genomen en na de oorlog worden de achtergebleven amerikaanse trucks ingezet.

1. Deze auto reed in de oorlog ritten naar Frankrijk
2. Dodge met 3-zijdige kipper
3. Locatie aan de Afweg
4. Trots op de bumper van een Mack
5. Alleen met een rittenkaart mag je in de oorlog rijden
6. Met deze grote Mack starten we het vervoer weer op 

Begin jaren ‘50

Er kwam steeds meer vraag naar transport en het bedrijf groeide. Naast zand, grind en pannen werden er ook stelconplaten van de Meteoor vervoerd. 

1. Bruger Rheden met brandstofhandel
2. Eerste nieuwe auto na de oorlog
3. Deel van het wagenpark met chauffeurs
4. Steeds meer prefab elementen
5. Imposante AEC met 7 assen voor veel lading in 1 keer
6. Wagenpark Bruger Rheden

Eind jaren ‘50

De economie groeit en de wagenparken ook. De eerste opleggers met kranen komen want de lading wordt langer en zwaarder. 

1. Daf 2000DO met hulo spoorloper
2. Tussendoor een fietsentransport :)
3. Onderweg met veel stelconplaten
4. Ap Bruger met Dia uit het raam
5. Lange betonbalken voor de Enci Maastricht
6. Ook kleine kippers blijven nodig voor het losgestort 

Begin jaren ‘60

De Meteoor is een belangrijke klant voor zowel Bruger als Ruijsch. En Stelconplaten gaan inmiddels ook naar Duitsland. Velopa gaat in de rijwielstallingen.

1. Vrachtwagen beladen met Stelconplaten
2. Chauffeurs van Ruijsch en Bruger
3. Eerst eigen truck van Ap en Krijna Bruger
4. Betonspanten voor VelopA fietsenstallingen
5. Stelcon reclame in Duitsland
6. Auto’s onderweg op de A12 

Eind jaren '60

De eerste stappen met retourlading worden gezet. En er blijven bijzondere transporten langskomen zoals lange houten spanten voor het Dolfinarium.

1. Groene Bruger Volvo F88
2. Scania Vabis frontstuur
3. Tankstation Bruger wordt officieel geopend
4. Retourlading wapeningsmatten vanaf Clabecq
5. Jan van Ralen met kraanwagen
6. Spanten oplegger, de besturing moest met de hand

Begin jaren 70

In 1970 wordt het 50 jarig bestaan gevierd. Er komen nieuwe logo’s

1. Jubilieum 50 jaar met kinderen op de foto
2. Personeel van Ruijsch in 1970
3-4 Wagenpark langs de snelweg
5-6 Beide bedrijven rijden dezelfde puzzelrit
7. Nieuwe logo’s Bruger en Ruijsch
8. Oranje Volvo F88 van Bert Ekelenburg met nieuw logo 

Eind jaren 70

In het verkeersbeeld komen (opnieuw) meer stoere vrachtwagens met neus. Er komen meer kraanwagens en wij starten het vervoer van wanden.

1. Bruger met een Volvo N10
2. De Scania 110 wordt vervangen door de 111
3. Verrijdbare Hiab kraan
4. Een Daf met spoorloper
5. Een wandenoplegger
6. In de winter zout strooien voor Rijkswaterstaat
7. Lossen van kalkzandsteen.

Begin jaren 80

Er komen steeds meer verschillende materialen om te vervoeren. Toch blijft de hoofdmoot het bouwmaterialen vervoer.

1. Scania 141 met Perci kraan van John Molenaar
2. Bruger met Volvo’s naar de locatie De Steeg
3. Piet van Meerten beladen met 36 ton kalkzandsteen
4. Transport onder begeleiding van de rijkspolitie
5. Rijk Meurs maakt de auto schoon
6. Bruger gaat met Zetrako distributie transport uitvoeren
7. Weer zo’n mooie Volvo F12 afgeleverd

Eind jaren 80

Ruijsch en Bruger werken al meer dan 10 jaar samen onder de naam RBC. De samenwerking wordt verder uitgebeid.

1. Bruger en Ruijsch met wanden naar Duitsland
2-4 Bruger opend pand in Duiven
5.Auto’s wassen
6. Opleggers mogen 2,60m breed zijn
7. Frits van Meerten onderweg
8. Een lange rij gele scania's

Begin jaren 90

Auto’s rijden met veel verschillende lading; Stelconplaten, kalkzandsteen, betonstaatsteen, golfplaten en elementen, met het doel  minder lege kilometers. En naast de kraanwagens en wandenopleggers, rijden er nog huifopleggers en bulkopleggers. 

1. Lange rij gele scania’s
2. Bruger rijdt voor Eshuis vloerplaten
3. Ruijsch met bulkcement voor onder andere Rheden Beton
4. Huifopleggers rijden voor Thomassen en Malenstein
5. Voor Vogelzang wordt een kleine wagen inzet
6. Bennie Matser geladen met dwarsliggers en stelconplaten
7. De trambaanplaten worden ’s nachts in Amsterdam gelost
8. De Velopa auto’s zijn weer vervangen

Eind jaren 90

De klanten worden groter en vragen meer capaciteit. De samenwerking hechter en de transportautomatisering wordt gestart.

1. Dagelijks 10’tallen vrachten machinaal naar de Maasvlakte
2. Voor het eerst machinaal zonder hout ertussen
3. Brede en lage opleggers voor meer elementen per vracht
4. Met inmiddels 6 auto’s bulkcement voor Hego/NTM
5. Rij vrachtwagens net voordat het pand vervangen wordt
6-7 Bert Eekelenburg lost dwarsliggers voor de Meteoor
8. Steeds meer binnenladers voor Heembeton
9-10 Voorlopig de laatste Scania

Begin 2000

We gaan verder met RBC en kiezen voor groen. De specialisatie bouwvervoer groeid en het wordt efficienter met lichtere voertuigen en een super modern ritplansysteem.

1. Daf XF in het groen
2. Daf XF geladen met kalkzandsteen
3. Achter de bulkauto wordt de rij groener
4. Kleine wagen voor kalkzandsteen
5. De CF met lichte oplegger weegt 18.800 kg
6. Piet van Meerten geniet van een vervroegde uittreding
7-8 Voor Dycore komt er een auto in de bedrijfskleuren
9. Broeders wordt aan de organisatie toegevoegd

Vanaf 2005

Nu wordt volledig ingezet op de kraanwagens en binnenladers. Alleen een specialist is goed genoeg. Voor steeds meer opdrachtgevers bundelen we lading en daarom worden de auto’s neutraal wit.

1-2 Gespecialiseerd in lichte en veilige kraanwagens
3. Kraanwagen met Stelconplaten
4. Kraanwagen met betonstraatsteen
5. Kraanwagen met betonnen dwarsliggers
6. Kraanwagen met gebakken straatsteen
7. Kraanwagen met golfplaten
8. Kraanwagen met vloerplaten
9. Binnenlader met uitzet laadvloeren
10. Vink Woerden wordt aan de organisatie toegevoegd 

Begin 2010

RBC ontwikkeld samen met haar leveranciers een duurzaam bouwvervoertuig. Het streven naar meer maatschappelijk verantwoord maakt de auto veiliger en veroorzaakt 25% minder CO2 emissie. 

1. Volvo maakt veilig en comfortabel
2. Revolutionaire kraanwagen weegt leeg slecht 14.600 kg
3. Veilig met ACC, standairco, aslast meting, TPMS enz.
4. Laag zwaartepunt, antislipvloer, XL-bouw, lage emissie kraan
5. Stelcon platenbaan gelegd
6. Binnenladers worden ook lichter
7. Zware keerwanden stellen in Roosendaal
8. Van Breugel wordt toegevoegd aan de Bouwvervoer groep

T/m 2020

Bouwvervoer is de nieuwe naam en wij onderscheiden ons in een volledig geautomatiseerd proces met licht en slim materiaal. Zeer complete auto’s voor de chauffeurs en voor de klant en het milieu meer lading per vracht. 

1. Lichtgewicht kraanwagen
2. Lossen van vracht met autolaadkraan 
3. Lichtgewicht kraan lost pakken van 2 ton 4 meter uit de auto
4. Veilig en vrij zicht door zijschotten tijdens het lossen
5. Binnenlader met 5 kopschotten voor een optimale belading
6. Met vascuumunit platen leggen in een lage bedrijfshal
7. Met keerwandenklem een silo plaatsen
8-13 Al 100 jaar betrouwbaar vervoer van bouwmaterialen