Tijdlijn%20Bouwvervoer@0.5x

1920

Ons familiebedrijf bestaat sinds 1920. Beide families vervoeren al 4 generaties. De familie Ruijsch vanuit Wageningen met zand, grind en dakpannen en de familie Bruger vanuit Rheden met een steenkool handel.   

onderweg%2028%20ton%20KZST%20naar%20Belgie
Paard en wagen in de wageningse haven

Jaren 30

Als snel werden er vrachtwagens gekocht. Het bedrijf zat tegenover een pannenfabriek en met een “sleeper” en oplegger worden  dakpannen vervoerd. Het laden gebeurd met de hand. 

onderweg%20100%20jaar%20BV%20Bila
Ome Wim had nog geen rijbewijs maar mocht al wel op de treeplank. 

Jaren 40

Er kwam steeds meer vraag naar transport en het bedrijf groeide. Naast zand en grind werden er ook stelconplaten van de Meteoor vervoerd.  

onderweg%2028%20ton%20KZST%20naar%20Belgie
In de oorlog de lampen verduisterd en een helm op de radiator om lekschieten te voorkomen.

In de oorlog worden de meeste auto’s in beslag genomen, maar deze mocht doorrijden. Er was ook een auto gedemonteerd en verstopt om na de oorlog weer op te bouwen. 

Jaren 50

Er zijn veel woningen nodig en er wordt steeds meer beton gebruik voor de bouw. Voor VelopA rijden we veel betonspanten voor fietsoverkappingen. Deze worden geladen bij Klein in Doesburg.  

onderweg%20100%20jaar%20BV%20Bila
Spanten voor VElopa’s fietsoverkappingen

Omdat betonnen spanten zwaar zijn wordt er al snel gebruikt gemaakt van autolaadkranen. 

Begin jaren 60

De auto’s worden steeds groter en nemen meer lading mee. Op deze foto staat een AEC met 4 as bakwagen en 3 as aanhangwagen. 

onderweg%2028%20ton%20KZST%20naar%20Belgie
AEC met 7 assen

Eind jaren 60

Er komen steeds meer autolaadkranen die het lossen eenvoudiger en sneller maken. Deze Volvo is geladen met stelconplaten.

onderweg%20100%20jaar%20BV%20Bila
Stelconplaten voor de Meteoor

Begin jaren 70

1 november 1970 wordt het 50 jarig bestaan gevierd. Op de achtergrond staat een DAF 2600 met daarnaast een 2000 DO. Voertuigen waar veel liefhebbers nu nog van smullen. 

onderweg%2028%20ton%20KZST%20naar%20Belgie
Kinderen voor een Daf 2600

Eind jaren 70

In het verkeersbeeld komen (opnieuw) meer stoere vrachtwagens met neus. Bij Bruger de Volvo N10 en bij Ruijsch vooral Scania’s met neus.

onderweg%20100%20jaar%20BV%20Bila
Volvo N10 met neus

Begin jaren 80

Ruijsch en Bruger werken inmiddels al jaren samen onder de naam RBC. Hier rijden 2 auto met wanden van Heembeton voor lossing in Duitsland.

onderweg%2028%20ton%20KZST%20naar%20Belgie
Bruger en Ruijsch voor Heembeton

Eind jaren 80

Er komt steeds meer en ook verschillend werk, maar de specialisatie blijft bouwmaterialen.  Hier laad Bert Ekelenburg dwarsliggers voor het spoor. 

onderweg%20100%20jaar%20BV%20Bila
Dwarsliggers voor het spoor

Begin jaren 90

Auto’s rijden met veel verschillende lading; Stelconplaten, kalkzandsteen, betonstaatsteen, golfplaten en elementen, met het doel  minder lege kilometers.

onderweg%2028%20ton%20KZST%20naar%20Belgie
Ruijsch scania met kalkzandsteen

Eind jaren 90

Bruger en Ruijsch fuseren en leggen de focus op slimme transportautomatisering. Met een nieuw geavanceerd ritplansysteem worden veel lege kilometers voorkomen.

onderweg%20100%20jaar%20BV%20Bila
Lichtgewicht Daf van Sjaak Lap

Begin 2000

Steeds meer auto’s komen in de bedrijfskleuren van onze opdrachtgevers. De overige auto’s rijden zoveel mogelijk neutraal wit.  

onderweg%2028%20ton%20KZST%20naar%20Belgie
Meteoor auto

T/m 2010

Het wagenpark wordt steeds witter. De auto’s zijn specifiek aangepast aan de opdrachten; 6assers voor elementen en 5 assers voor lichtere bouwmaterialen.

onderweg%20100%20jaar%20BV%20Bila
Rij witte Daf CF

Begin 2010

Uit de SWOT analyse zien wij een behoefte aan MVO. Daarom ontwikkelen wij een duurzaam bouwvervoertuig. Het voertuig is veilig, licht en bespaart 25% CO2 Het voertuig weegt leeg 14.900kg en daarmee ligt de lat hoog!

onderweg%2028%20ton%20KZST%20naar%20Belgie
Duurzaam Bouwvervoertuig

T/m 2020

Inmiddels is de helft van ons wagenpark aanzienlijk lichter en veiliger dan het marktgemiddelde. Onze focus ligt op de best haalbare bezetting per ton/km/uur waardoor best practice op milieukosten haalbaar is. 

onderweg%20100%20jaar%20BV%20Bila
Lichtgewicht kraanwagen