Ladingzekering%20basis%200,8%20voorwaarts@0.5x

Eenvoudig

Ladingzekering is complex, maar met moderne middelen kan zekeren van bouwmaterialen toch eenvoudig zijn.

De twee belangrijkste Europese regels zijn: Bij remmen moet 80% van het ladinggewicht tegengehouden worden. En in een bocht moet 50% van het gewicht gezekerd zijn.

3 basis manieren om lading te zekeren

Ladingzekering%20basis%20kopschot@0.5x

Lading wordt tegengehouden door het kopschot. Bij een XL kopschot is dit 50% van het ladinggewicht.

Ladingzekering%20basis%20wrijving@0.5x

Lading blijft staan door de natuurlijke wrijving. Een antislipvloer houdt 60% van de lading vast.

Ladingzekering%20basis%20spanband@0.5x

Het restant wordt met spanbanden vastgezet. Met neerbinden wordt per spanband 500kg gezekerd. 

Bouwvervoer sinds 2010

De lichtgewicht kraanwagens van Bouwvervoer hebben sinds 2007 XL kopschotten en sinds 2010 antislipvloeren. Met deze auto’s wordt vaak de volledige lading zonder spanbanden gezekerd.  

ladingzekering%20kzst%20xl%20kopschot%202800x1400

Een XL kopschot kan 50% van het toegestane ladinggewicht tegenhouden. Bij 34 ton lading kan dit 17 ton zijn. (Een standaard kopschot kan 5 ton tegenhouden)

ladingzekering%20kzst%20xl%20en%20antislip%20en%20xl%202800x1400

Wrijving zorgt ervoor dat lading vaststaat. Onze antislipvloer heeft een hoge weerstand en zorgt dat 60% van de lading vaststaat. 

Voorbeelden ladingzekering

Voorbeeld 1: Lading onder de schotten 
De lading bouwmaterialen staat op een antislipvloer met een wrijvingcoefficient van 0,6. Zijwaarts is geen aanvullende zekering nodig omdat de wrijving groter is dat de wettelijke zijwaartse norm van 0,5. Voorwaarts is het XL kopschot sterk genoeg om samen met de hoge wrijving boven de norm van 0,8 uit te komen. De lading moet wel goed opgesloten zijn tegen het kopschot en dit betekend dat er niet meer dan 8cm ruimte tussen de lading en het kopschot mag zitten.
De berekening van deze belading staat onder het voorbeeld. 

ladingzekering%20vracht%20onder%20schotten%20met%20tabel

Voorbeeld 2: Lading met ook de pallets opgesloten tegen het kopschot
Deze lading bouwmaterialen staat op een antislipvloer met een wrijvingcoefficient van 0,6 met daarbovenop een tweede laag vormvaste pallets met een onderlinge wrijving van 0,5. Zijwaarts is geen aanvullende zekering nodig omdat de wrijving van 0,5 gelijk is aan de zijwaartse norm van 0,5. Voorwaarts staat zowel de onderste rij als de pallets en elementen op de tweede rij goed opgesloten tegen het XL kopschot. De lading is voldoende gezekerd en er zijn geen spanbanden nodig.

ladingzekering%20kzst%20elementen%20met%20passtukken@0.5x

Voorbeeld 3: Lading met pallets die niet opgesloten tegen het kopschot staan
Deze vracht bouwmaterialen staat op een antislipvloer met een wrijving van 0,6 met daarbovenop vormvaste houten pallets op stenen met een onderlinge wrijving van 0,5. Maar de lading is niet opgesloten tegen het kopschot. De wrijving van deze pallets is kleiner dan de voorwaartse norm van 0,8 en daarom zijn er extra spanbanden nodig. 

ladingzekering%20kzst%20elementen%20met%20passtukken@0.5x

Overige uitgangspunten

Bovenstaande berekeningen gaan uit van vormvaste en stabiele pallets. De fabrikant is verantwoordelijk voor een vormvaste verpakking. Als het pak niet vormvast is moeten er extra spanbanden en eventueel hoeklijnen toegepast worden. 

Een chauffeur mag boven de 2 meter niet zonder voorzieningen over de lading lopen. Voor de veiligheid zekert de chauffeur de lading vanaf de grond.

De chauffeur is verantwoordelijk voor een goede ladingzekering. Hij moet minimaal 10 onbeschadigde spanbanden met ergo ratel in de auto hebben. En het XL- en antislipcertificaat moet hij bij een controle onderweg tonen. 

Bij deze berekeningen zijn de standaard VDI waarden aangehouden. De wrijving van een houten pallet op stenen/elementen is 0,5 (zie onderstaande foto)

ladingzekering%20wrijving%20hout%20op%20kzst%200,5%20 %201.jpeg